Estafes de suplantació d’identitat i pesca

Amb l’increment de les compres per internet i l’enviament de paqueteria en els últims temps s’han intensificat els casos de suplantació d’identitat de botigues online i d’empreses de logística.

La suplantació d’identitat consisteix en rebre un missatge per correu electrònic, SMS o WhatsApp amb una aparença i llenguatge que ens fan creure que prové suposadament d’una empresa, botiga o entitat bancària en què hi hem pogut tenir relació i a on se’ns sol·licita que cliquem/obrim un enllaç fraudulent del mateix missatge.

Si hem caigut en el parany podem haver estat víctimes de diferents estafes, les més habituals són:

• El phishing o pesca: ens sol·liciten que els enviem informació personal (habitualment dades bancàries) per robar-nos una quantitat important de diners o bé aconseguir l’accés i actuar en nom nostre.

• El ramsomeware: en clicar a l’enllaç fraudulent s’instal·la automàticament un programari (malware) al nostre ordinador o dispositiu que encripta/xifra tots els documents, fet que sigui impossible que puguem accedir i recuperar el nostre contingut. És possible que rebem un missatge sol·licitant-nos una quantitat important de diners a canvi de poder recuperar les nostres dades (tot i que no és cap garantia i no es recomana fer-ho.)

Per tal d’evitar caure en aquest tipus d’estafes, podeu seguir les següents recomanacions:
• Llegiu amb atenció el missatge abans de realitzar cap acció.
• No obriu missatges d’origen desconegut o que no hagueu sol·licitat. Elimineu-los directament
• No cliqueu cap enllaç ni descarregueu cap arxiu.
• Comproveu que la pàgina web és segura. Cerqueu la icona d’un cadenat en la barra d’adreces del navegador i assegureu-vos que l’adreça de la web comenci per https://
• No faciliteu cap tipus d’informació personal.
• En cas de sospita o dubte poseu-vos en contacte pels canals oficials amb l’empresa que suposadament us ha enviat el missatge abans de realitzar qualsevol acció.